קידום ושיווק אתרים בעידן הסלולר

הטלפונים החכמים (סמארטפונים) כבשו אותנו בסערה בסוף העשור הקודם ומאז עברנו לצרוך את רוב התוכן שלנו דרך המסכים הניידים שהלכו והשתפרו הן מבחינת רזולוציה ואיכות והן מבחינת גודל. איתם גוברת גם הדרישה לתיקון סמארטפונים.

היום נדבר על משהו קצת שונה – קידום ושיווק אתרי סלולר – כן – אותם אתרים שכולנו מבקרים בהם מדי יום באמצעות הסמארטפון שלנו.

קצת רקע

בהתחלה אתרי האינטרנט אליהם היה ניתן לגשת מהסמארטפון התחלקו לשניים: אתרים רגילים שבהם היה צריך להגדיל חלקים מסוימים באמצעות "צביטה" עם האצבע (Pinch) ואתרים שהותאמו לניידים מהדור הקודם. שני סוגי האתרים לא היו אופטימליים מכיוון  שהם לא עוצבו במחשבה תחילה על מסכי מגע. היו כמובן אפליקציות ששאבו תוכן ישירות מאתרים, אבל אף אחד לא רוצה להתקין חמישים אפליקציות לכל אתר שבו הוא נוהג לגלוש.

לכן, עם הזמן נוצר הצורך לאמץ פורמט חדש, כזה שייתן מענה גם למי שגולש ממחשבים רגילים וגם למי שגולש דרך המכשיר החכם. אפשרות אחת היא ליצור אתר נפרד לחלוטין, אך אתר כזה בדרך כלל לא מתאים לכל גדלי המסכים השונים וגם ייתכן קושי לסנכרן אותו עם האתר הקיים. כיום, כשמדברים על קידום בגוגל ההתייחסות היא בעיקר על קידום אתרים בגרסת הסלולר, שכן זאת מהווה את רוב הטראפיק האינטרנטי כיום.

שיווק וקידום אתרים בסלולר

 

אתרים רספונסיבים

אפשרות אחרת שהפכה להיות פופולארית במיוחד היא יצירת אתרים שמתאימים את עצמם באופן אקטיבי למכשיר של המשתמש (בין אם זה סמארטפון ובין אם זה פאבלט או אפילו מיני טאבלט). בלי להיכנס יותר מדי לפרטים טכניים, הקוד שמאחורי האתר יודע להתאים את האלמנטים השונים כולל כל פסקאות הטקסט, הסרטונים והתמונות לרוחב של המסך גם אם מחזיקים אותו באופן אופקי וגם אם מחזיקים אותו באופן אנכי.

באופן הזה, טקסט שבאתר לא מותאם נראה קטן יותר, הופך להיות קריא, תמונות הופכות לחדות וברורות יותר ויש אפילו תכונות מסוימות שמנצלות את מסך המגע כמו למשל תמונות בגלריה שאפשר לעבור ביניהן במשיכת אצבע.

 

אולי גם יעניין אותך:

  1. טעינה אלחוטית לאייפון
  2. תהליך האבחון והתקלה במעבדה

 

איך כל זה מתקשר לקידום אתרים ושיווק באינטרנט?

כיום התעבורה ברשת דרך טלפונים סלולריים היא גדולה יותר מאשר דרך מחשבים נייחים וניידים, מה שהוביל את מנוע החיפוש גוגל לבצע מספר שינויים משמעותיים באלגוריתם שלו :

השינוי הראשון והמרכזי ביותר הוא  מתן עדיפות לאתרים כפי שהם נראים בסלולר, Mobile First. המשמעות בפועל היא שהציון שניתן לאתר מסוים ניתן בעיקר על סמך הגרסה הניידת שלו ועד כמה היא אופטימלית לגלישה (לגוגל יש סט של בדיקות ספציפיות שאפשר לערוך לאתר ולקבל ציון תאימות). זאת בניגוד למצב הקודם בו אתרים סודרו קודם כל על פי איך שהם נראים במחשבים רגילים עם שינויים מסוימים שנתנו לאתרים מותאמים עדיפות בנייד בלבד.

בפועל מדובר בעיקר בהצהרה וכיום רוב האתרים (לפחות המסחריים) כבר מותאמים לסמארטפונים, כך שהדבר המרכזי שחשוב לדאוג לו היא שתהיה תאימות בין האתרים בכל הגרסאות שלהם, אחרת הדירוגים של האתר עשויים להיפגע גם מגלישה מהנייד וגם בגלישה מהמחשב.

שינוי נוסף ומשמעותי יותר הוא הטמעת של אפליקציות בתוצאות החיפוש: הרבה פעמים קורה שאנחנו מחפשים משהו בגוגל ומגיעים למידע שזמין גם באפליקציה (לדוגמה, סרט שאפשר להזמין אליו כרטיס באפליקציה של בית קולנוע). במקרה הזה, גוגל יוכל להציע לנו להוריד את האפליקציה או לפתוח אותה במקום הרלוונטי אם היא כבר מופיעה אצלנו. 

היתרון מבחינתנו הוא כפול: אנחנו גם מעודדים את המשתמש לחזור לאפליקציה וגם בולטים יותר לעומת אתרים שאין להם אפליקציה.

ומה עם פייסבוק?

פייסבוק היא ללא ספק אחת האפליקציות הכי פופולאריות שיש כיום ולמעשה יש כאלו שמעדיפים אותה על פני גרסת הרשת במחשבים. עובדה זו חייבה את החברה לחשוב כיצד היא תוכל לנצל ספציפית את המדיום הזה על מנת שעסקים יוכלו לקדם את עצמם .

אחת מהדרכים בהן היא עושה זאת היא באמצעות שרות המסנג'ר שהפך לאפליקציה עצמאית שחייבים להתקין. במהלך 2017 פייסבוק החלה לשלב מודעות גם בתוך שרות המסנג'ר שלה. המודעות מופיעות על סמך מה שמוקלד בשיחה באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם הדומה לזה שפעל בעבר דרך Gmail וכיום כבר לא נעשה בו שימוש בשל לחץ ציבורי. פייסבוק טוענת כמובן שהשיחות עצמן אף פעם לא נחשפות לעיניים אחרות, אף על פי שהן לא מוצפנות כמו בווצ'אפ.

את המודעות יוצרים דרך מנהל המודעות הרגיל ואפשר גם לשמור על קשר עם הלקוחות דרך הפרופיל העסקי.

עוד תכונה חדשה יחסית של פייסבוק היא שימוש בבוטים שמנהלים שיחות עם לקוחות פוטנציאלים (גם כן דרך המסנג'ר) ולא דורשים נציג אנושי. למשל, אפשר למקם בוט שיספק מידע על תיקונים של מכשירים מיצרנים שונים כמו אפל, גלקסי או LG ויעביר את הפנייה למעבדה. בניגוד לבוטים שרואים לפעמיים בתוך אתרי אינטרנט כנציגים וירטואליים, הבוטים של פייסבוק יכולים להיות מתוחכמים מאוד וגם לרשום את המשתמש לקבלת עדכונים, הכול תלוי באופן בו יוצרים אותם.

פייסבוק כמובן לא מסתפקת בכך ורותמת גם את אינסטגרם בשביל פרסום, לדוגמה, בין הסיפורים שהמשתמש רואה, כל זה בלי קשר להשפעה העצומה שיש היום לפרופילים פופולאריים שמדגמנים מוצרים…

יש גם בווטסאפ

לסיום, כיום ניתן להשתמש גם בווטסאפ (שכזכור נקנתה על ידי פייסבוק) גם למטרות עסקיות. אמנם לא מדובר במודעות שמופיעות בתוך הצ'אטים, אבל עסקים שמשתמשים ב-WhatsApp Business יכולים ליצור לעצמם פרופיל עסקי ואפילו להוסיף מספר וירטואלי במקום מספר הנייד או מספר טלפון קווי שיקושר לפרופיל שלהם. כל זה בזמן שהם ממשיכים להפעיל את האפליקציה הרגילה כשכבת בסיס.